ב"ה יום חמישי, י"ב סיון תשפ" | 04.06.20
מכתב בית הדין שיצא הבוקר
מכתב בית הדין שיצא הבוקר צילום: שטורעם
שמחת בית השואבה: רבני חב"ד מיישרים קו עם פסק האדמו"רים

פרסום ראשון בשטורעם: בית דין רבני חב"ד שם היו קץ לספוקלציות בסוגיית שמחת בית השואבה בשיכון חב"ד בירושלים שהייתה בספק, לאחר פסק האדמו"רים וגדולי הרבנים שלא לקיים אירועים ברחובה של עיר ■ בית הדין קורא לכל אחד מחסידי חב"ד לבוא ולהשתתף באירוע כהוראתו הקדושה של הרבי, אך עם זאת מודיע כי האירוע יתקיים במקום סגור: בית הכנסת חב"ד בירושלים, לגברים בלבד
מערכת שטורעם

פרסום ראשון בשטורעם: בית דין רבני חב"ד שם היו קץ לספוקלציות בסוגיית שמחת בית השואבה בשיכון חב"ד בירושלים שהייתה בספק, לאחר פסק האדמו"רים וגדולי הרבנים שלא לקיים אירועים ברחובה של עיר.

בית הדין קורא לכל אחד מחסידי חב"ד לבוא ולהשתתף באירוע שיתחיל במתחם בית הכנסת בשיכון חב"ד, ולאחר מכן ימשיך אל רחובה של עיר, כהוראתו הקדושה של הרבי. לשטורעם נודע כי הרחוב כולו ייסגר לריקודים.

בית הדין יישר קו עם פסק האדמו"רים, בכך שמצא את נוסחת הביניים: האירוע יתקיים במקום סגור, לגברים בלבד, ורק לאחר מכן יימשכו הריקודים ברחובה של עיר.

לפסק הדין של בית דין רבני חב"ד קדמו חילוקי דעות בתוך הבית הדין. שני בכירי בית הדין, הרב מנחם מענדל גלוכובסקי והרב יצחק יהודה ירוסלבסקי היו חלוקים בדעתם בשאלה האם לקיים את האירוע או לבטלו, אך כעת חתמו שניהם על פסק דין משותף המייצג את דעתם של רבני חב"ד.

בעקבות פסק בית הדין, הודיעו רבני חב"ד בירושלים: הרב זאב דב סלונים חבר בית דין רבני חב"ד ורב מרכז העיר, הרב אברהם מיכאל הלפרין חבר בי"ד רבני חב"ד ורב הגבעה הצרפתית והרב טוביה בלוי רב קהילת חב"ד בנווה יעקב, כי הם מברכים על ההחלטה ויבואו להשתתף באירוע כמידי שנה.

הרב בלוי אמר לשטורעם: "בהחלטה חשובה זו נמנעה הקטסטרופה שחמישים שנות עבודה מאומצת של הפצת המעיינות בציבור החרדי וקירוב ציבור זה לרבי היו עלולות לרדת לטימיון חלילה בעקבות מה שמכונה כביכול "קיום הוראה של הרבי", כאשר ברור שזה בניגוד לרצון קודשו.

בעניין זה חובתי לציין לשבח את הרב יוסף יצחק אהרונוב והרב נפתלי רוט על פועלם החשוב בתחום זה על ידי קיום שמחת בית השואבה בשנים הקודמות, תהלוכות ל"ג בעומר וסיומי הרמב"ם שבהם השתתפו תמיד רבנים ואדמו"רים ובכך קרבו את המוני היהדות החרדית אל הרבי. טוב שכעת ממשיכים בכיוון הזה ולא גורמים להרס המשאבים שהושקעו בעניין".

נגד האירועים, גם בהפרדה מוחלטת

כפי שפורסם בשטורעם, עד היום הקפידו האדמו"רים שלא להצטרף לאיסור, אך בשבוע שעבר תחת הכותרת "שמחה כהלכה" התפרסמה המודעה הבאה: "באשר נפרץ לאחרונה שעושים שמחות ואירועים, שמחת בית השואבה והקפות שניות, ברחובה של עיר - דבר שגרם פעמים רבות לתערובת ומכשול גדול...

על כן הננו לגלות דעתנו דעת תורה, שאין לעשות בשום אופן שמחות ואירועים כמו: שמחת בית השואבה, הקפות שניות, ברחובות או בגינות וכדומה, מאחר והניסיון הוכיח שבמקום פתוח קשה למנוע תערובת ומכשול".

י"ג בתשרי תשס"ט
 
 
מודעת הפרסום לאירוע
מודעת הפרסום לאירוע
 
הגב לכתבה

תגובות
18
1. הרב בלוי
חשבתי שחמישים שנות עבודה מאומצת וכו' וכו' כבר ירדו לטימיון לאחר שחב"ד לא הצביעו ג' בבחירות האחרונות.
וכפי שאתה בעצמך כתבת על כך במכתביך הארוכים והרבים...
י"ג בתשרי תשס"ט
2. חבל שככה זה היה צריך להיגמר
תכננתי לבוא עם כל המשפחה
י"ג בתשרי תשס"ט
3. שום קשר לר' טובי' בלוי
זה שהוא תופס טרמפ ליזכר יחד עם הרבנים אולי זכותו. אבל כל ההסדר שנעשה היה אך ורק לא לגרום למחלוקות מיותרות בחג שמסמל אחדות ובפרט בשנת הקהל. אני מצדיע לכב' חברי בי"ד רבני חב"ד על כושר שיפוט והנהגה שהוכיחו!
י"ג בתשרי תשס"ט
4. למגיב 3
התגובה מהרב בלוי היא פרקטית: פשוט הוא הרב היחיד מרבני חב"ד בירושלים שאפשר להתקשר אליו ולקבל תגובה במקום ולעניין.
י"ג בתשרי תשס"ט
5. הקנאות החרדית ניצחה
הקנאות החרדית ניצחה, ומחזירה אותנו חמישים שנה אחורה, השלב הבא יהיה ביטול תהלוכות ל"ג בעומר. וחבל.
י"ג בתשרי תשס"ט
6. למי המילה האחרונה?
רבני חב"ד יושבים ודנים בכובד ראש כיצד לערוך את שמחת בית השואבה באופן של שמחה אמיתית ללא נצחנות,
הגרפיקאי החכם שמחכה לראות אש כותב באותיות קטנות כמעט לא נראות לעין שהשמחת בית השואבה תתקיים בבית הכנסת,
ובאותיות בולטות במיוחד מדגיש שיצאו אח"כ לרקוד ברחוב, ע"מ לגרות את הקנאים.
י"ג בתשרי תשס"ט
7. לכתחילה אריבער
חבל שמכתב כזה יוצא ביום ההילולא של הרבי מהר"ש שטבע את הסיסמא של לכתחילה אריבער, ובמקום זה מיישמים את ההשקפה החרדית של לכתחילה ארונטער.
י"ג בתשרי תשס"ט
8. עכשיו האדמו"רים
שיפרסמו במחילת כתו"ר שאפשר וצריך להשתתף בשמחות בית השואבה שמשם שואבים וכו'.
י"ג בתשרי תשס"ט
9. התרפסות ושוב התרפסות
הליטאים הם נגד שלימות הארץ וסיסמתם היא - "אל תתגרו בגויים".

גם הוא כמו הליטאים יכול להסביר באלף פלפולים שזה מצווה קדושה "לא להתגרות" ושעי"ז מקבלים "הישגים". אבל האמת היא שזה אך ורק התרפסות ושיטת "ונהי בעינינו כחגבים".

תחשבו רגע, אם בבית גור היתה מסורת לעשות ריקודים ליד הבימ"ד שלהם, והיו יוצאים כל הגדולים נגד זה, האם היתה עולה על דעתם להפסיק?!

למה אנחנו צריכים להפסיק מסורת שעשינו עשרות שנים בברכת הרבי ובהוראתו הק', ובפרט שזה בשיכון חב"ד וברחבת ביהמ"ד של חב"ד?!

למה אי אפשר להגיד לכל הגדולים והאדמו"רים: כבודכם במקומו מונח אבל אנחנו חייבים לקיים את קריאתו הק' של רבינו?! אנחנו לא אומרים לכם מה לעשות, אבל אל תצפו מאיתנו שלא נקיים את הוראת רבינו!!!
י"ג בתשרי תשס"ט
10. לא להגיע לארוע המבזה והמחפיר
נכנענו לפושעים
י"ג בתשרי תשס"ט
11. הכותרת שלכם לא נכונה!
בי"ד רבני חב"ד לא "מיישר קו" עם האחרים, אלא הוא מציע דרך ביניים שמצד אחד מתחשבת בקריאת האדמו"רים ומצד שני שומר על הוראת הרבי.
י"ג בתשרי תשס"ט
12. למגיב 11
שנינו קראנו אותו פסק? אתה יודע לקרוא עברית? תקרא שוב את פסק הבית דין ותבין.
י"ג בתשרי תשס"ט
13. גם זה לפי החלטת הרבי!
אחרי שבי"ד החליט על כולנו כאחד לציית,גם זו ההרואה של הרבי,לשמוע לוקים לכל החלטות של בי"ד של אנ"ש.

נ.ב. נראה כעת את כלל האדמורי"ם מגיעים להשתתף בכל המבצעים וסיומי הרמב"ם ובתהלכות.ושהחלטה זו לא תביא לחצים נוספים וד"ל.
י"ג בתשרי תשס"ט
14. זו העת
אם בצניעות עסקינן. עכשיו במקביל שבית גור יכריז שלנשים אסור יותר לבא לחופות הענקיות ברחובה של עיר
י"ג בתשרי תשס"ט
15. המעשה הוא עיקר. להגיע
לכל הבכיינים והמתלוננים. הרי העיקר שיהיה ציבור גדול של אנ"ש שירקוד ברחובה של עיר גם בלי במה וזיקוקין. זה יהיה קידוש שם ליובאוויטש. כל הבוכים רק מעודדים שלא יבואו וממילא לחילול שם ליובאוויטש
י"ג בתשרי תשס"ט
16. בבקשה הגיע הזמן שחב"ד יארגנו ריקודים כל הלילה ברחוב כמו בחסידויות אחרות בבית הכנסת
הרבי דרש שירקדו ברחובה של עיר ולא הופעות זמרים ולכן הגיע הזמן שיארגנו בחב"ד ריקודים כל הזמן בלי נאומים לפחות כמו בתולדות אהרן קרלין תולדות אברהם יצחק וכדומה
אלא שהם עושים זאת בבית הכנסת והנשים צופות מעזרת נשים והחלונות ואילו בחב"ד זה יהיה ברחוב ולפחות שהגברים ירקדו (לא נורא אם יהיה צניעות גם בחב"ד גם את זה הרבי דרש)
מה שהיה לצערינו בשנים האחרונות בשיכון חב"ד מיעוט ריקודים ובעיקר הופעת זמרים ונאומים ובמה ולכן כנראה היה קיטרוג על זה והגיע הזמן לתקן זאת ולהתמקד בריקודים ולא בהופעות
י"ג בתשרי תשס"ט
17. רק לגברים
הרי רבנו הקדוש עודד תמיד שגם הנשים והבנות תהיינה נוכח בעת הריקודים
של שמחת בית השואבה, כמו שהי' בזמן שבית המקדש הי' קיים, אלא כמובן
עם מחיצה וכו', כמו שנהוג בחצרות קדשינו. מי מנהל חסידי חב"ד?!
י"ג בתשרי תשס"ט
18. אוי לאותה בושה
דוקא בשנת הקהל - את העם, האנשים והנשים והטף - אז במקום לקיים שמחת בית השואבה ביתר שטורעם, כמתאים לשנת הקהל, מורידים פרופיל ועושים אירוע שמיועד לגברים בלבד?!

במקום שעסקני ורבני חב"ד יפגשו עם הרבנים והגוטע אידן האלו ויוכיחו להם באמצעות תמונות משנים שעברו שישנה הפרדה מלאה כדבעי בין גברים לנשים, ושזה מעשיהם של מחרחרי ריב שהולכים לאסוף חתימות לאיסורים כאלו ואחרים --

במקום זה נותנים להם להכתיב לנו איך לנהל את עניננו, ואחריתו מי ישורנו.

אותו מראיין ששואל "האם לא נשתנו העתים", ואם רואים שהמצב שונה אז אולי צריך לשנות מהוראות הרבי, צריך לשאול אותו בחזרה האם במצב של היום שגם בחורים מויזניץ, גור ובעלז יש להם גישה לפלפונים ולאינטרנט וצופים הם עוד הפעם ועוד הפעם במצוה-טאנץ של הנכדה האחרונה של אדמור זה או אחר, האם אין מקום לחשוב על ביטול המצוה-טאנץ או לפחות להתחיל לקיימו בצנעה באיזה חדר צדדי עם מספר משתתפים מצומצם ולא באולם הגדול? וכיו"ב כהנה וכהנה. שיבינו שכמו שלא יעלה על הדעת כדברים האלו כן לא יעלה על הדעת שגוטע אידן כאלו שיש להם יותר משותף עם יהודים ליטאים מאשר לדרך החסידות אותם הם כביכול אמורים לייצג ולהיות ממשיכי דרכו של הבעש"ט, וכל מה שנוגע להם זה פוליטיקה וכסף לקהילה שלהם - יתחילו להכתיב לחב"ד איך לנהל את עניניהם, ובטח לא באמצעות קול-קורא. כל כך נפלנו ונהי כחגבים בעינינו שאפי' לא שמים לב לחוצפה שבדבר. יש להם משהו להגיד? שיזמינו את רבני ועסקני חב"ד ויעלו את חששותיהם, יתדברו כו'. להוציא קול-קורא כאילו שחב"ד הם איזה פושעים, כל הסגנון הזה פשוט מאוס.

ובמחננו אין מי שיקום ויעמידם על מקומם [בדרך מכובדת כמובן, אבל בגאון יעקב של חסידים].

אהרן דב כותב טוב, והסיפור עוד יותר טוב, אבל לא מספיק לספר סיפורים על הרב העכט שאכן הי' חסיד, אלא צריך אכן ללמוד מהנהגתו של הרב העכט, ואם היו נוהגים כמוהו ואומרים בפה מלא קבל עם ועולם שלנו יש רבי א' והוא המורה לנו הדרך העולה בית א-ל, הרי כמו שהרבי מסטמר התפעל ואמר דאס איז א חסיד, כן היו כל אלו משתתקים ומתבטלים.
י"ד בתשרי תשס"ט