ב"ה יום שלישי, י"ז אלול תשע"ט | 17.09.19
טוב לב ■ תובנות לפרקי אבות ב'

מאמר שבועי תורני ומעמיק מאת אשת החינוך הגב' רבקה ערנטרוי מקראון הייטס, המבוסס על תורתם של רבותינו נשיאינו זי"ע - מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' ב'שטורעם' ● למאמר המלא >>>\
גב' רבקה ערנטרוי, קראון-הייטס
טוב - הוא לב מבין ורגיש ממנו נמשכת השפעת חיים מרווה, מענגת... מחיה והיא כה נמרצת וחולשת מעל ומעבר למגבלות ההגיון הבריא והשכל הישר.

טוב - זהו מקור אינסופי של מקור הבינה להשפעה של אדיבות ונדיבות לשמח לבבות ולהביא לרינתם וצהלתם המשוועת.


טוב - זהו מקור של רגש הנתינה זכה מכעס ונטולת רגשות טינה, קנאה ותחרות ארסיים.


טוב - זהו מקור לרגשות אהבת אמת עצומה ורגישות אכפתית לזולת.


טוב - זהו הלב ומקור לעוצמת מסירות הנפש, הקרבתה וחרופה על מזבח של טובת הזולת.


טוב - זהו מקור לרגשות אציליים של אדיבות יתר להביא את הטיעון שיפור לתנועה נועזת של חזרה בתשובה.


טוב - זוהי היכולת לטוע משמעת עצמית בילד שלא יהא תובעני ויהיר והלוקח את כל הטוב הנשפע אליו כמחוייבות כלפיו וכעובדה המובנת מאליה.


טוב - הוא המסוגלות העקבית לאחוז בערכי החיים לעולם, מבלי נטישתם בשל רפיסות ואוזלת רוח.


טוב לב הוא המעיין המתגבר המתגלם ברבי אלעזר בן ערך ובו ראה רבי יוחנן בן זכאי את סמל החיים בו ידבק האדם.


טוב לב הוא המעיין המתגבר... השורש, המקור... המשאבה של החיים שאינה מאכזבת ואינה חדלה לעולם.


ההתעצמות של המעיין המתגבר מותנית בהתחברותו הנצחית בכוח החכמה מקור הנביעה שלו. היא היוצרת... היא זו שמהווה את מרכז חייו, המוקד והכוח הדומיננטי והמוחש בכל נימה בזרימה שלו.


רק כך עשוי היבטו להעמיק ולהיות חריף וכך ישכיל להסיר את כל מה שמעלים ומסווה על מציאותה של האמת הנסתרת, ורק כך יוכל המעיין המתגבר הזה להבהיר, לשכנע ולאמת את עובדת מציאות האמת ביסודה ולהדוף בנחישות ובעוז את כל המערערין עליה.


הלב הטוב, כשהוא מהווה בחינת המשאבה אליה מפכים מימיה של נקודת החכמה, מחשל אף הוא גישה של שכחה עצמית והירתמות למענם של עקרונות אמת בזרימה גמישה וקולחת של חיות שוקקת, רעננה והמעוררת לפעול באותם קווים הכוללים בתוכם את כל הטוב שבעולם.


בטוב לב כזה נמצא התמזגות של יראת חטא המאפיינת את רבי שמעון בן נתלאל הרואה את הנולד והמהווה נר לרגלי האדם שלא ילך שולל, חלילה,אחרי התענוג האפסי וההנאה רגעית והטוב שהוא חולף , אך שיהיה מודע להשלכות הקשות הצפויות לצעדים פזיזים כשל זה הלווה ואינו משלם, שמא לא ילווהו עוד לעולם והוא יתרושש כליל.


מטוב לב זה נובעת גם האמונה במידת החברות הטובה שעשויה להיות המשפיעה המועילה ביותר, ואותה למד רבי חנניא בן עקשיה מאימו שהיוותה מקור השפעת הטוב הנצחית לחייו  ובשלה קבעו חז"ל "אשרי הולדתו".


גם הגישה של אמונה בשכנות טובה כעיקרון החיים של רבי יוסי הכהן החסיד, נכללת בטוב לב שמגלם רבי אלעזר בן ערך. שכנות טובה שכיחה יותר מרעות טובה ולכן השפעת החסד המאפיינת את רבי יוסי החסיד סבירה יותר לדבריו, אך טוב לב מתגלם גם בהשקעה נדיבה באהבה עמוקה לשכנות הטובה.


רבי אליעזר בן הורקנוס "בור סוד שאינו מאבד טיפה" - טיפה של חכמה היות והקירות במוחו, בבור של בית קיבולו מטוייחים היטב והוא אינו שוכח מאום ולכן הוא מאמין בעין טובה המפרגנת ואוהבת וגורמת ששום ידע לא יישכח, והוא, אכן, מגלם את כוח החכמה, את המקור לנביעתו של הלב הטוב והמעיין המתגבר  בכוחות רעננים של רבי אלעזר בן ערך...


ואולם, כשהיבט רק זוכר כשהכול ערוך ומסודר לפניו, נעדרת כאן תנועה גמישה זורמת, יכולת של התחדשות רעננה ושל העצמת הזרימה.


הצטיינות במידת התבונה היא המכריעה, היות והיא כוללת בתוכה את כל הטוב שבעולם.


ואולם, כדי להפיק מסקנה זו יש לצאת מתוך הצימצום של העולם האישי הסוביקטיבי ומתוכי האשנבים הזעירים כ"כ של צרות המוחין מתוכם צופה האדם אלי העולם הרחב שסביבו וקולט חזות מעורפלת... מטושטשת וטועה..


אז, אנא, הבה נצא יחדיו ונראה בהיבט אוטנתי ומהימן איזוהי הדרך שידבק בה האדם.

א' במנחם-אב תשע"ט