ב"ה ערב ש"ק, ט"ז תמוז תשע"ט | 19.07.19
כותב השורות על רקע התוועדות ב-770
כותב השורות על רקע התוועדות ב-770 צילום: ישראל ברדוגו ושלמה ניימרק
האומנם אנחנו מאמינים? • דעה

ביטויים כמו 'מאמין', 'מאמינה', 'להאמין', 'מאמינים', הם ביטויים הרווחים מאוד במחוזותינו האומנם מאמינים? • מאת הרב זלמן רודרמן • מיוחד


"אני מאמין ש..."; "כל חסידי חב"ד מאמינים ש..."; "רגע, אתה לא מאמין ש...?!".

ביטויים כמו 'מאמין', 'מאמינה', 'להאמין', 'מאמינים', הם ביטויים הרווחים מאוד במחוזותינו כל אימת שנקלעים לשיחה בסוגיות אידיאולוגיות, גם כאלו השנויות – למרבה הצער – במחלוקת חריפה בתוככינו.

וזה מביא אותנו להתבוננות במושג-היסוד הזה ששמו – אמונה. מהי בעצם אמונה. הערכה מפוכחת? הבנה עמוקה? תחושת-לב חזקה? תקווה עזה?

"אני מאמין שהשנה הבאה תהיה שנה טובה לכלכלה", אומר הפרשן המלומד ומחזיר את הצבע לפניהם של אנשי-העסקים המאזינים לו. האם השימוש שעשה במונח 'מאמין', נכון למקרה זה? נסו להחליף את המילה 'מאמין' ב'מעריך' ותקבלו משפט מדויק יותר.

"אני מאמין שהילד שלי לא מסוגל למעשה כזה!", מוחה אבא שהוזעק לחדר-המנהל. האם 'אמונת' האב הנבוך בחפות ה'בן-יקיר' שייכת למשפחת האמונה באחדות-הבורא או בתורה-מסיני? בוודאי שלא. במקרה זה, שימוש במילה 'מקווה' במקום 'מאמין' היה נכון יותר וקולע יותר אל האמת.

"אני מאמינה שהבן שלי עדיין בחיים", אומרת אמו של מטייל בחבל סצ'ואן בסין, שעקבותיו אבדו. מה טיבה של 'אמונה' זו? ומה אם, למרבה היגון, יתברר לה לבסוף כי טעתה? מה נעשה לה לאותה אמונה ביום שידובר בה? אין ספק כי היא התכוונה לומר: "אני חשה בעומק ליבי שהילד שלי עדיין בחיים". אלא שהתחושה הזו נהפכה לה, בטעות, ל'אמונה'.

"אני מאמין שכדור-הארץ נע סביב השמש ולא להפך", כתב הפיזיקאי והפילוסוף גלילאו-גליליי ונענש בשל 'אמונתו' זו במאסר עד יומו האחרון (הוא לא כתב בדיוק את המילים האלו, אבל נניח, לצורך העניין, שכן). האומנם מדובר באמונה, או שמא במסקנה לוגית שהסיק כתוצאה מחשיבה מעמיקה וממיני חישובים שביצע? נראה אפוא כי מדובר בהבנה שכלתנית עמוקה (גם אם מוטעית) ולא באמונה.

מהי אפוא אמונה?

טוב, זו שאלה כבדת-משקל שכל יהודי מאמין, לבטח מי שלומד חסידות, מתחבט בה לא-פעם. 'מאמרים' שלמים עוסקים בהגדרת המושג 'אמונה' ("ואהיה אצלו אמון"), ובאופן שבו אנחנו יכולים וצריכים להגביר אותה ("ורעה אמונה"), כלומר, להאכיל אותה ועל-ידי זה לחזקה ולהעצימה.

ובכל-זאת, מהי אמונה. האם אפשר לייצר אמונה שלא קיימת? האם אמונה עלולה, חלילה, לחדול?

התשובה לשתי השאלות גם-יחד היא אחת: לא. אמונה לא מייצרים ואין מבטלים. הבנה, רגש ותקווה, אפשר לייצר ואפשר גם לבטל. היום הבנתי כך, מחר אני מבין להפך. אתמול הרגשתי כך, היום אני מרגיש שונה לגמרי. פעם קיוויתי למשהו מסויים וכעת תוחלתי נכזבה. אבל אמונה – לא. אמונה היא דבר קיים הנטוע ב'עצם' הנשמה שלנו (והדברים יובהרו למעיין במאמר "ואתה תצווה" הנלמד בימים אלו). אפשר להסתיר על אמונה; אפשר – וחובה – לגלות אותה ולהעצימה. אבל בעצם קיומה אי-אפשר 'לגעת'. היא כאן והיא קיימת וזו עובדה.

כעת נשאל שאלה אחת פשוטה: אם אמונה היא לא רגש, ולא הבנה, ולא רצון וגם לא תקווה; ואם אמונה היא דבר הנטוע בעצם-הנשמה הקדושה שלנו – האם שייך להאמין בדבר שאיננו נכון? ברור שלא. אנחנו יכולים לחשוב דבר לא אמיתי, יכולים להרגיש רגש מוטעה, יכולים לקוות תקוות-שווא, אבל לא יכולים להאמין בדבר לא-אמיתי. כי אמונה = אמת.

שתי מסקנות לכל הנ"ל:

א) לפני שאנו משתמשים באחד המונחים שבהם פתחנו, רצוי לחשוב פעם נוספת ולבדוק האם לא נכון יותר שנאמר: "אני חושב ש...", "אני מרגישה ש...", אני מקווה ש...", במקום לשאת את שם האמונה לשווא. ואגב, ככל שנדייק להשתמש במונחים אלו ולא 'נקפוץ' מיד אל פסגת ה'אמונה' – נגלה שגם הצד שעומד מולנו מסכים עמנו.

ב) אם הנני סבור שדבר-מה מסויים איננו נכון על-פי תורה, הרי לא זו בלבד שאני לא מאמין בו, גם אתה (אליבא דידי) אינך 'מאמין' בו (אלא מקסימום חושב, מרגיש, מקווה ש...). כי בדבר לא-נכון, אי-אפשר להאמין.

הבה נשתדל כולנו לחשוב טוב, להרגיש כראוי, לקוות ולצפות לגאולה פרטית וכללית, ונרעה את אמונתנו בה' ובמשה עבדו.

ל' בסיון תשס"ח
הגב לכתבה

תגובות
12
1. אז מה יבאמת האמונה?
דיברת בשיטחיות על מהלא אבל מהי באמת אותה נקודת אמונה. למה לא להדגיש ולתת כלים לברור את כל המוץ מה פואנטה.
תדגיש בחלק הבא את העיקר !!!
תודה
ל' בסיון תשס"ח
2. מאמינים בני מאמינים
כן, גם המשיחיסטים
ל' בסיון תשס"ח
3. לר' זלמן
מנזל טוב להולדת התינוק. יפה שיש לך זמן להתעסק עם עודש דברים. הרבה נחת חסידי
ל' בסיון תשס"ח
4. ר' זלמן
נוכחתי להכיר את אהבת ישראל שלו. יישר כוח. גדול תלמוד המביא לידי מעשה, באהבת ישראל נביא את הגואל.
ל' בסיון תשס"ח
5. מאמר לא גמור
קראתי בעיון מאמרו של ר' זלמן ויש לי התחושה שהוא נכתב בחיפזון מבלי לשים את הנקודה בסיום (מה שמכונה בז'רגון "פואנטה"). וחבל, כי ר' זלמן התחיל לגעת בנקודה מעניינת והפסיק באמצע.
ל' בסיון תשס"ח
6. למגיב 1
נא לא לערבב בין קיצור לשטחיות.
ל' בסיון תשס"ח
7. זה מה שנקרא: להגיד את כל האמת בלי לעקוץ אף אחד. דיפלומטיה במיטבה...
ל' בסיון תשס"ח
8. תודה למגיב 6
אכן התכוונתי בקיצור ולא לשטחיות!!! זוהיתה כוונתי
תודה וסליחה אם הדברים לא הובנו כהלכה.
ל' בסיון תשס"ח
9. מאמר נפלא
אני מאוד "אוהב" הטענה מהצד שכנגד המטיפה 'מה אנחנו מבינים ברבי? ולכן צריכים להאמין שוכו''

חשוב מאוד להשים כמה פסיקים ולהבדיל בין הדברים. בינינו, זה לא קשה לפרוך את טענות הסרק שלהם. הפעם, קיבלנו מצד הנופך החסידי.

דרך אגב, היה חסר בין הדוגמאות של הרב רודרמן האומר שמאמין ובעצם הוא סתם מדמיין, אולי מישהו לא הצליח להבין. ובדברים רציניים עסקינן.
ל' בסיון תשס"ח
10. זלמן "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד"...
זה מאמין!!!
ז' בתמוז תשס"ח
11. ל-10
זה לא מאמין, זה מבלבל את המוח.
י"ג בתמוז תשס"ח
12. ל-11
הוצאת לי את המילים מפה
כ"ה במנחם-אב תשס"ח